måndag, april 02, 2007

http://www.regeringen.se/sb/d/8647/a/79700

Här kommer en riktig prop för alla som arbetar mot social snedrekrytering till våra universitet och högskolor. Den är bra för att den är kort och alltså läsvänlig, den är dålig därför att förslagen suger. Strukturellt innebär förslagen att valet att studera vidare och vad som ska studeras ska ske så tidigt som möjligt. Arbetslivserfarenhet skall inte heller värderas lika högt som idag.

Förslagen är i korthet:
- Godkänt i matematik, svenska och engelska blir ett krav för grundläggande högskolebehörighet.

- 25:4-reglerna och samlat betygsdokument tas bort som behörighetsgrundande för högskolestudier

- 5 års arbetslivserfarenhet ska inte längre ge pluspoäng på högskoleprovet

- 1/3 av platserna på varje program och nybörjarkurs får användas till alternativa urvalsgrunder av lärosätena

- Vissa gymnasiekurser, främst språk och matematik, ska ge extra poäng vid ansökan till högskolan

Proppen syftar till att förbättra kvalitén på våra högskolor genom att höja kompetensen på tillträdande studenter. 25:4-reglerna försvinner därför att 4 års arbete, oavsett vad personen ifråga arbetat med, är behörighetsgrundande. Då det är ett kvantitativt arbetskrav, 4 år, och inte "kvalitativt" anser regeringen att den som arbetat i regel inte kan sägas få tillräckliga kunskaper för att klara av högre studier. Samma argument ligger till grund för att ta bort 0.5 pluspoäng på högskoleprovet för den med 5 års arbetslivserfarenhet. Förutom att detta förslag förmodligen slår främst mot personer från studieovana miljöer så innebär arbete att en person mognar. Diskussionen breddas med största sannolikhet i ett seminarierum där många erfarenheter möts. Kvalitén torde alltså minska med regeringens förslag.

Vad gäller att lärosätena själva ska få bestämma urvalskriterier för 1/3 av platserna är jag svagt tveksam. Regeringen vill att det alternativa urvalet ska användas för att ta till vara på meriter och erfarenheter som är relevanta för utbildningen. Samtidigt "medger inte de lokala urvalsgrunderna kvotering i någon form, dvs. platserna på en högskoleutbildning får inte reserveras för sökande från en viss grupp eller med en viss bakgrund." Alltså kommer vissa utvalda erfarenheter premieras vilket kan leda till likriktning i klassen. Samtidigt får inte heller nu ett viktigt instrument för att minska snedrekryteringen och bredda diskussionen i seminarierummet användas. Förslaget skulle kunna användas till något bra, jag tror det kommer att användas på motsatt sätt

Slutligen något om pluspoäng för språk- och matematikstudier. Elever från de mer yrkesförberedande gymnasieprogrammen kommer inte att ha samma möjlighet att läsa dessa pluspoängskurser, utrymmet är för begränsat. Den sociala snedrekryteringen till de studieförberedande programmen (enligt SCB, SP och NT) är idag stor. Idag går 80% från de studieförberedande programmen, vid 25 års ålder, vidare till den högre utbildningen, motsvarande siffra för de övriga programmen är 28%. Det är således redan en snedfördelning. Med förslaget kommer valet att studera på högskolan i fortsättningen att i ännu högre grad ske redan på högstadiet. Det tycker jag är för tidigt. Övriga förslag verkar dessutom i riktningen att arbete som ligger till grund för högskolestudier skall vara relevant för den sökta utbildningen. Om förslagen från proppen går igenom hoppas jag att borgarna inte drar ner på den gymnasiala vuxenutbildningen

Hade gärna utvecklat min argumentation mer, men nu orkar jag inte mer

Inga kommentarer: